مقاله وابستگی به اینترنت

کاربر گرامی ،‌توجه داشته باشید ، مقالات موجود در وبسایت ، از بستر اینترنت و جستجو در سایت های اینترنتی ( بصورت خودکار) جمع آوری شده اند، لذا لطفا جهت یافتن منابع اصلی انتشار دهنده از موتورهای جستجو کمک بگیرید.

وابستگی به اینترنت 

توسط مرکز آموزش مجازی پارس ( آموزش الکترونیک ، آموزش از راه دور ،آموزش غیر حضوری ) گرداوری شده است. با همگانی شدن عرصه اینترنت در اوایل دهه نود میلادی ، مساله استفاده مفرط از این فناوری از حدود سال 1994 توجه روانشناسان را به خود جلب کرد.مشکل وابستگی به اینترنت از عواض زندگی دردنیای متمدن است ولی با این حال این مشکل در جوامع غربی کمتر از جوامع شرقی به چشم می خورد، و علت این امر این است که در جوامع غربی ارائه اینترنت به درون جامعه به همراه یک برنامه مدون و پایدار و طبق برنامه ریزی صورت گرفته است ،در حالی که در سایر کشورها این برنامه ریزی نبوده است.تاریخچه ظهور این اعتیاد به عنوان یک اختلال جداگانه اولین بار در سال 1995 توسط ایوان گلدبرگ مطرح شد و در سال 1996 توسط یانگ توسعه یافت.  وابستگی به اینترنت را اعتیاد مدرن می نامند . این نوع وابستگی دارای علائم اجتماعی است.

انجمن روانپزشکی امریکا معیارهایی را برای تشخیص اعلام کرده است:

یک الگوی استفاده که موجب اختلال در عملکردها یا حالت ناخوشایند درونی در طول یک دوره دوازده ماهه و فرد باید 3 معیار از 7 معیار را داشته باشد:

-1 تحمل نسبت به استفاده از رایانه و اینترنت: افزایش میزان استفاده از رایانه و اینترنت به منظور کسب رضایت قبلی

-2علائم ترک : احساس بی قراری ،بد خلقی و عصبانیت در هنگام تلاش  برای قطع یا کم کردن  استفاده از رایانه  و اینترنت

-3 استفاده از رایانه و اینترنت بیشتر  ازآنچه   برنامه ریزی شده است .

-4دروغ گفتن به دوستان و اعضای خانواده در مورد زمان استفاده از رایانه و اینترنت

-5 کاهش فعالیت های اجتماعی ،شغلی و تفریحی  به دلیل استفاده از رایانه و اینترنت

-6 تداوم استفاده با وجود آگاهی از آثار منفی آن

-7نداشتن توانایی برای مهار خود در استفاده از اینترنت و رایانه

مقاله وابستگی به اینترنت

مدیریت اعتیاد اینترنتی

آگاهی از مدت زمان

مقدار زمان آنلاین بودن و استفاده‌های متفاوتی که از اینترنت طی یک هفته انجام می‌دهید را بر اساس مقدار ساعات در طی یک هفته یادداشت کنید، برای راهنمایی بیشتر موارد زیر را یادداشت نمایید:

چند ساعت در هفته را در چت‌روم‌ها مشغول هستید؟ چند ساعت در هفته را به ایمیل خود اختصاص می‌دهید؟چند ساعت در هفته را به جستجو در وب سایت‌ها ی مختلف می‌گذرانید؟

استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان

برای مدیریت زمان خود موارد زیر را بررسی کنید.

انتخاب فعالیت جدید و پیگیری مداوم. تفریحاتی که در زندگی روزمره داشته‌اید باعث می‌شود که تمایل شما برای حضور در اینترنت کاهش یابد.برای استفاده از اینترنت برنامه ریزی خود را عوض کنید مثلاً ساعت حضور شما در اینترنت اگر 30 ساعت در هفته است از این به بعد بیست ساعت در هفته تغییر دهید. استفاده خود را در صورتی که به صورت هفتگی‌ست به چند روز در هفته تغییر دهید.

تقویت روابط بین فردی

ایجاد موقعیت های جدید و لذت بردن از جمع خانواده و دوستان استراتژی بسیار موثری خواهد بود. تقویت روابط بین فردی باعث می شود که فرد به جای فرار کردن از جمع خانواده و دوستان مدت زمان دیدار با اطرافیان را بیشتر کند.اغلب افرادی که دچار اعتیاد آنلاین هستند، خود را از خانواده، دوستان، فعالیت‌ها و عادات اجتماعی که پیش از این از آن‌ها لذت می‌بردند جدا نموده‌اند.

ثبت نام در دوره کاربری اینترنت

برچسب ها : انتشار دهنده:
۷ روز هفته ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.